Адаптация
към външния (околния) свят и овладяването
му от Егото. Функция на отчитане на
реалността. Конфликт или противопоставяне
между Егото и вътрешния свят (Ида). Егото
като инхибитор или господар на
нагоните. Принцип на удоволствието.
Теория за тревожността. Ролята на
тревожността и принципа на удоволствие
в конфликта между Егото и Ида. Защитни
действия на Егото. Защитни механизми
на Егото.
В
трета глава разгледахме въпроса за
диференцирането на Егото от Ида, неговото
развитие и функциониране. Разгледахме
и основните психични дейности, които
са част от Егото. Това са контролът над
моториката, сетивното възприятие,
паметта, афекта и мисленето. Отбелязахме,
че факторите, които влияят върху
обособяването на Егото, са два вида:
едните са свързани с развитието, а
другите - с външната среда (или опита).
По-подробно се спряхме на последните
и посочихме изключителното значение
на един външен обект за развитието на
Егото в ранното детство, а именно -
собственото тяло.
-
1
Също
така обсъдихме изключителното влияние
върху малкото дете на хората от външната
среда, които чрез процеса на идентификация
оказват важно въздействие за развитието
и узряването на Егото. След това
разгледахме различните начини на
функциониране на отделни части на
психичния апарат, като се спряхме главно
на първичния и вторичния процес, както
и на мисленето, основаващо се на тези
два процеса. Накрая обсъдихме ролята
на неутрализирането на нагонната
енергия за формирането и функционирането
на Егото.
В
тази глава ще разгледаме два основни
въпроса, които са пряко свързани помежду
си. Първият е способността на Егото да
получава информация за обкръжението и
съответно да я използва. Вторият въпрос
се отнася до сложната и изключително
важна способност на Егото да контролира
и надделява над Ида, т.е. - над желанията
и импулсите, произхождащи от нагоните.
Най-общо, темата е борбата на Егото с
външния свят, ролята му като посредник
между Ида и външната среда, както и
конфликтът с Ида, или с други думи, с
вътрешния свят.
Нека
да започнем с първия въпрос - способността
на Егото да контролира външната среда.
Най-малко три от вече разгледаните
функции на Егото имат отношение към
този въпрос. На първо място това е
сетивното възприятие, което информира
Егото за външната среда. На второ
място е способността за припомняне,
сравняване и мислене според изискванията
на вторичния процес, което осигурява
много по-висша степен на познание за
околния свят от сетивното възприятие.
Третата функция е моторният контрол,
който дава възможност на индивида да
предприема действия за промяна на
външната среда. Както се предполага,
тези функции не са независими, а
взаимно свързани. Така например моторната
дейност е изключително важна за
доставяне на сетивните впечатления,
необходими за развитието на
стереоскопичното зрение (за възприемане
на триизмерно пространство), и на умението
за използване на ръцете за палпация.
Наред с тези разнообразни и взаимосвързани
функции на Егото, съществува още една
функция, която играе важна роля при
съотнасянето на Егото с околния свят.
Това е способността за отчитане
на реалността (геаНгу Тезпщ) /Ргеис!,
1911, 1923/.
Терминът
отчитане
на реалността обозначава
способността на Егото да разграничава
дразнителите и усещанията, които
произхождат от външния свят, от онези,
които се пораждат от желанията и импулсите
на Ида. Ако Егото е в състояние да
изпълнява успешно тази функция,
тогава се казва, че съответният човек
има добро или адекватно чувство за
реалност. Ако Егото не изпълнява тази
функция добре, смята се, че неговото
чувство за реалност е слабо или увредено.
Как
се изгражда отчитането на реалността?
По всяка вероятност то се създава
постепенно, по време на растежа и
развитието, подобно на останалите
функции на Егото. Знаем, че през първите
седмици от живота бебето не е в състояние
да различи дразнителите, идващи от
тялото му, от дразнителите на нагоните
и от дразнителите от външната среда.
Тази способност се придобива постепенно,
от една страна, като резултат от развитието
на нервната система и сетивните органи,
и от друга, като резултат от натрупания
опит.
Фройд
/Егеш1, 1911/ обръща внимание на обстоятелството,
че един от факторите за това е фрустрацията.
Той смята, че през първите месеци на
живота тя има голямо значение за появата
на способността да се отчита реалността.
Така например бебето усеща, че определени
дразнители, които са свързани с гърдата
и млякото и са важен източник за
задоволяване, в даден момент не са на
разположение. Детето открива това,
когато е гладно, и тези стимули са силно
катексирани с енергия.
Според
Фройд преживяванията на фрустрация,
които се случват многократно в разнообразни
варианти през детството, са най-важ-ните
фактори за отчитането на реалността.
Чрез фрустрацията бебето научава,
че определени неща в света се появяват
и изчезват, че то може да ги има или да
ги няма, че те може да „не са тук",
въпреки желанието му да ги има. Това
е първата стъпка към разбирането, че
определени неща, като например гърдата
на майката, не са част от „него"
(хе1/),
а
от това, което е извън него (оШзШе
$еЩ.
Освен
тези дразнители бебето усеща и други,
за които то не може да направи
нищо,
за да ги отстрани. Независимо от неговото
желание „да не са тука", те продължават
да съществуват. Това са дразнители,
които се пораждат в тялото и на свой ред
поставят начало на разбирането, че
определени явления, като например
стомашната болка, не са част от
„преживяването на външния свят", а
част от субективното „преживяване на
себе си".
Способността
да различава „себе си" от „не себе
си" е част от функцията на отчитане
на реалността, която се нарича
отгранича-ване
на Егото. В
този случай би било по-подходящо да
говорим за отграничаване на себе си, но
в литературата вече е приет първият
термин.
Под
влияние на тези преживявания Егото на
подрастващото дете започва постепенно
да разграничава реалността. Известно
е, че през детството тази способност е
несъвършена и отвреме навреме
намалява. Така например детето преживява
играта или фантазията като реалност,
ако не винаги, то поне докато играе.
Трябва също да отбележим, че дори и в
нормалния живот на възрастния човек
възприемането на реалността до голяма
степен се влияе от желания, страхове,
надежди и спомени. Само ограничен брой
хора, ако такива въобще съществуват,
виждат през цялото време външния свят
такъв, какъвто е в действителност. За
повечето от нас външният свят е
променен от вътрешния ни психичен живот.
Един
прост пример за това е как хората се
оценяват взаимно по различен начин в
зависимост от това, дали държавите им
са в приятелски взаимоотношения или
във война. От симпатични хора, на които
сме се възхищавали, станат ли противници,
съседите ни се превръщат в лоши и зли.
Каква е причината за тази промяна, която
ни кара да ги виждаме различно? Вярвам,
всички ще се съгласим, че основните
процеси на промяната се извършват вътре
в нас. Няма съмнение, че това са твърде
сложни процеси, но лесно можем да се
досетим, че един от тях е породената
омраза към врага, желанието ни да му
причиним болка или да го унищожим и
последвалото чувство за вина, т.е.
страхът от наказание и отмъщение. В
резултат на тези силни вътрешни чувства
нашият съсед, на когото първоначално
сме се възхищавали, се превръща пред
очите ни в неприятен шосторник.
Несъвършенството
или неспособността на Егото да отчита
реалността се проявява в предразсъдъците,
които току-що илюстрирахме. Това
обяснява широкото и упорито разпространение
на суеверията и магическите занимания
както от религиозен, така и от друг
характер, а също и на религиозната вяра
поначало. Във всеки случай, при нормално
развитие възрастният човек придобива
голяма способност за отчитане на
реалността; поне що се отнася до
всекидневието, тази способност се
нарушава значително или се загубва
изцяло само при тежки психични заболявания.
Психичноболните имат много по-сериозни
нарушения на способността за отчитане
на реалността, отколкото нормалните
хора и невротиците. Така например
психично болният вярва, че неговите
налудности и халюцинации са реални,
въпреки че те се пораждат от вътрешните
му страхове и желания.
Нарушението
в отчитането на реалността е толкова
типичен симптом на различни психични
заболявания, че той се е превърнал в
диагностичен критерий за тях. Сериозните
последици от такова нарушение ни показват
колко голямо е значението на способността
за отчитане на реалността за нормалните
функции на Егото като изпълнител на
волята на Ида. Ненарушеното отчитане
на реалността дава възможност на
Егото да действа ефикасно във външната
среда в интерес на Ида. То е важно
предимство на Егото, което в съюза си с
Ида използва външната среда, за да
постига задоволяване на нуждите на
Ида.
Нека
сега разгледаме друг аспект на функцията
на Егото. Това е ролята му на посредник
между Ида и външния свят. Вече знаем, че
Егото, вместо да ускорява и улеснява
разтоварването на енергията на Ида, я
забавя, контролира, или с други думи, й
се противопоставя.
Както
отбелязахме, способността на Егото да
контролира разтоварването на енергията
на Ида е преди всичко необходима и важна
за пълноценното използване на външната
среда. Когато изчаква, човек е в състояние
да избегне някои неприятни последици
от непосредственото задоволяване и
по този начин да засили доставеното
удоволствие. Така например детето на
година и половина е в състояние да
избегне неприятните чувства от това,
че ще му се карат, и да си достави
допълнително удоволствие от похвалите,
ако Игото му успее да отложи уринирането,
докато стигне до тоалетната. Както
вече видяхме, забавянето на разтоварването
на нагонната енергия играе важна роля
в развитието на вторичния процес и на
мисленето, което е свързано с него, и
именно тази способност на Егото дава
възможност за опознаване на външната
среда.
Както
става ясно, основният процес за развитие
на Егото до голяма степен се изразява
в способността му да отлага разтоварването
на енергиите на Ида и съответно да
контролира Ида. Ана Фройд /Ргеис!, А.,
1954-а/ сравнява това взаимоотношение
между Егото и Ида с взаимоотношенията
между индивида и обществените служби.
Тя отбелязва, че в съвременното общество
гражданинът трябва да разчита на
обществените служби, за да бъдат
задоволени многобройните му искания.
От една страна, създаването на обществени
служби предоставя някои предимства за
гражданите, които те с удоволствие
използват, но от друга страна, те пораждат
и определени неприятни ситуации.
Обществените служби често са твърде
муд-ни и обикновено имат свое становище
за това кое е най-добро за гражданина,
а то не винаги съвпада с желанията на
гражданина в момента. Така и Егото забавя
разтоварването на импулсите от Ида. То
е в състояние да използва изискванията
на външната среда срещу Ида и дори
да си присвои част от енергията му за
свои нужди, като я неутрализира.
От
наученото досега става ясно, че връзката
между Егото и външния свят не може
да стане така силна, че Егото да устои
за дълъг период от време срещу нагонните
искания на Ида. Както вече отбелязахме
многократно, връзките на Егото с външната
среда са преди всичко в служба на Ида и
при сериозен конфликт между исканията
на Ида и външната среда Егото влиза в
съюз с Ида.
Ето
че сега откриваме нещо твърде различно
от онова, което сме очаквали. Научихме,
че в определени случаи Егото може да
окаже съпротива на Ида и дори открито
да се противопостави на разтоварването
на нагонните му енергии. Ясно е, че Егото
не може да се противопоставя на Ида,
преди функциите му да достигнат
определена степен на развитие и
организиране, което започва в края на
първата година от живота. Един прост
пример за подобно опълч-ване е
противопоставянето на Егото на желанието
да се премахне новородения брат. Както
е известно, малките деца, тласкани от
подобни желания, често се нахвърлят
на бебето, но с течение на времето и
под натиска и неодобрението на възрастните,
Егото започва да се противопоставя и
отхвърля тези импулси на Ида, при това
до такава степен, че накрая те сякаш
престават да съществуват. Поне според
външните поведенчески прояви, Егото е
победило и желанието за саморазправа
е изоставено.
Става
ясно, че Егото, което първоначално е
изпълнител на желанията на Ида и в
много отношения остава такова до края
на живота, още в ранните стадии на
развитието започва да упражнява контрол
върху Ида, като постепенно се опълчва
срещу някои от не-| овите пориви и дори
застава в открит конфликт с Ида. От
послушен и изпълнителен слуга на Ида
в буквалния смисъл на думата, Игото се
превръща до голяма степен в противник
и дори господар па Ида.
Такава
ревизия на теорията за ролята на Егото
повдига някои иьпроси, на които трябва
да отговорим. Как е възможно Егото, кое-I
о
е част от Ида и започва съществуването
си като слуга на нагони-ге, да се превърне
до голяма степен в техен господар? От
друга страна, какви средства използва
Егото, за да контролира успешно пагоните?
Отговорът
на първия въпрос се съдържа частично в
природата па взаимоотношенията на
детето със заобикалящата го среда и
час-I
ично
в особеностите на човешката психика.
Някои от тези особе-| юсти вече засегнахме,
а други - не. Всички те имат отношение
към функциите на Егото.
Нека
най-напред разгледаме тази част от
отговора, която се дава от външната
среда. Знаем, че тя, или поне част от нея,
има нажно биологично значение за
новороденото. Без някои от нейните
съставни части, като например майката,
а по-късно двамата родите-и и, малкото
дете не може да оцелее. Нищо чудно, че
уникалната и продължителна физическа
нужда на детето от родителите му създа-на
психологическата зависимост от тях.
Поради това, че пеленачето швиси най-вече
от родителите си за доставяне на източници
на удо-колствие, майката на детето може
да се превърне в изключително нажен
обект от външния свят, така че в случай
на конфликт между изискванията на
майката и непосредствените желания на
детския Ид, Егото се съюзява с майката
срещу Ида. Така например, ако майката
забрани разрушителния импулс, като
късането на страниците на книгите,
Егото обикновено взема страната на
майката срещу Ида.
Тази
страна на проблема е лесна за разбиране
и не изисква по-подробно и сериозно
обсъждане. За да продължим с отговора
на пьпроса, който си зададохме преди
малко, ще трябва да разгледаме по-подробно
няколко други обстоятелства.
Най-напред
трябва да повторим, че енергията, която
се използва ш изграждането и функционирането
на Егото, се доставя изцяло или поне в
по-голямата си част от Ида. Ако приемем,
че Идът е ограничен резервоар на
психична енергия, логично следва, че
същест-иуването на Егото и неговите
функции довеждат до намаляване на
пагонната енергия в Ида. Част от нея се
използва за създаването и функционирането
на Егото. При някои хора тази част
изглежда много голяма: всеки познава
хора без страсти, които сякаш са
използвали цялата
си
психична енергия за изграждането на
своето Его. Това практически е невъзможно.
Основно правило обаче е, че с развитието
на Егото Идът неизбежно отслабва в една
или друга степен. В този случай може
да се твърди, че Егото се развива като
паразит за сметка на Ида, което до
известна степен обяснява факта, че Егото
е в състояние да стане достатъчно силно
и да се превърне от слуга в господар на
Ида. Но, както вече споменахме, това
изглежда не е цялото обяснение.
Нека
разгледаме тези процеси, които допринасят
за формирането и функционирането на
Егото, както и за намаляването на
психичната енергия на Ида и засилването
на енергията на Егото.
Един
от тези процеси, който, както вече
казахме, е основен за развитието на
Егото, е неутрализацията на нагонната
енергия. Тази форма на денатуризиране,
която разгледахме подробно в трета
глава, явно допринася за редуцирането
на либидинозната и агресивната
енергия на Ида и за увеличаването на
енергията на Егото.
Друг
фактор, който има важно значение за
отклоняването на психичната енергия
от Ида и насочването й към Егото, е
процесът на идентификация. Той също
беше разгледан в трета глава и читателят
ще си спомни, че при идентификацията
индивидът се преобразява по подобие
на външния обект (човек или предмет),
който е психологически важен за него,
т.е. катексиран с нагонна енергия.
Както
вече видяхме, преобразуването по „подобие
на някого" води до промени на Егото,
вследствие на което част или цялата
енергия, инвестирана преди това във
външния обект, се прехвърля към образа
на този обект, представен в Егото. По
този начин част от енергията, която
принадлежи на Ида, се инвестира в Егото
и допринася за енергийното обогатяване
на Егото за сметка на Ида.
Друга
форма за ограничаване на исканията на
Ида и за осъществяване на контрол от
страна на Егото е процесът на задоволяване
чрез фантазията. Основната характерна
черта на фантазията е, че както в будно
състояние, така и по време на сън тя
осъществява едно или повече от желанията
на Ида, като по този начин задоволява
съответните импулси и частично разтоварва
енергията им. Така например спящият
човек, който сънува, че пие вода когато
е жаден, се чувства относително задоволен
и продължава да спи.
От
този бегъл поглед става ясно, че фантазията
играе важна роля в психичния живот, но
засега няма да се спираме повече на нея.
Ще подчертаем само, че фантазията има
важна роля в относителното задоволяване
на нагонните импулси и същевременно
дава възможност на Егото да ги контролира
и владее. Трябва също да кажем, че
фантазирането е нормално явление в
психичния живот.
Така
стигаме до последната психологична
характеристика, даваща възможност
на Егото да се превърне до голяма степен
в госпо-'1лр на Ида. Това е може би
най-важната и решаваща характеристика
на цялостния процес, която дава възможност
на Егото да се про-шнопоставя и в дадени
моменти да управлява импулсите, идващи
<>г Ида. Това е склонността на хората
да реагират със страх при из-постни
обстоятелства. Преди да разгледаме
подробно тази черта на психиката, трябва
да изясним онова, което Фройд /Егеис!,
1911/ нарича принцип на удоволствието,
тъй като съвременната психоана-имтична
теория за тревожността не може да бъде
разбрана без този принцип.
Най-общо
принципът на удоволствието означава,
че психиката проявява тенденция да
функционира по такъв начин, че да постига
удоволствие и да избягва противоположното
чувство. Немската цума, която Фройд
използва за противоположното чувство
на удоволствието, е 17п1и51,
най-често
превеждана на английски като „болка",
(рат);
принципът
на удоволствието се нарича принцип на
удо-нолствието и болката. За разлика от
1]п1ш1,
„болка"
означава и фи-шческото усещане за болка
и, за да се избегнат недоразумения, в
пай-новите английски преводи думата
„болка" се заменя с една малко
недодялана, но еднозначна дума,
„неудоволствие" (ипр1еа-\иге).*
Фройд
добавя, че стремежът към доставяне на
удоволствие е повелителен и неотложен
в началото на живота и че в процеса на
развитие човек постепенно придобива
способността да отлага удо-молствието.
По
това принципът на удоволствието напомня
много първичния процес, който разгледахме
в трета глава. Според принципа на
удоволствието търсенето на удоволствие
и избягването на неудоволст-иието
доминира в най-ранната възраст. И при
първичния процес ка-юксисът на нагонната
енергия трябва да се разтовари колкото
се може по-скоро. Този процес също така
доминира в психичните функции в началото
на живота. Фройд приема, че с напредването
на възрастта човек повишава способността
си да отлага удоволствието и да отбягва
неудоволствието, също както при първичния
процес шбавянето на разтоварването на
катексиса с растежа на детето е в причинна
зависимост от развиването на вторичния
процес и засилването на влиянието
му.
Първоначалното
определение на Фройд на принципа за
удоволствието наподобява по същество
по-късното му схващане за първичния
процес. Единствената важна разлика от
терминологична гледна точка е, че
принципът на удоволствието е формулиран
в субективен
план,
а първичният процес - в обективен.
Това
означава, че термините „удоволствие"
и „неудоволствие" се отнасят към
субективните преживявания, докато
„разтоварването на катексиса или на
нагонната енергия" се отнася към
обективните явления на разпределяне
и разтоварване на енергията и по-точно
тази на Ида. Трябва само да добавим, че
афектът или емоцията е феномен на Егото
независимо от това, че появата му зависи
от процесите в Ида.
Естествено,
Фройд отчита голямата прилика между
принципа на удоволствието и онзи аспект
от функционирането на Ида, който той
нарича първичен процес. Той дори се
опитва да обедини двата принципа в един,
но без успех. Те продължават да се
разглеждат поотделно.
Основание
за свързване на двата принципа е
предположението, че с увеличаването на
количеството на неразтоварения подвижен
катексис в психичния апарат се създава
или засилва чувството на неудоволствие,
докато неговото разтоварване или
намаляване води до чувство на удоволствие.
С други думи, първоначалната идея на
Фройд /Егеиа1,
1911/ е, че засилването на психичното
напрежение създава чувство на
неудоволствие, докато намаляването му
се преживява като удоволствие. Ако
това беше вярно, тогава първичният
процес и принципът на удоволствието се
оказват само две различни формулировки
на една и съща хипотеза.
Ето
логиката зад това твърдение. Според
принципа на удоволствието малкото
дете не е в състояние да отложи
удоволствието и това налага то да бъде
получено незабавно. Според първичния
процес разтоварването на катексиса
на нагонната енергия при малките деца
не може да се отлага. Първоначалната
идея на Фройд е, че удоволствието от
разтоварването на катексиса е равнозначно
на задоволяването, или че поне е част
от него. Ако това предположение беше
вярно, двете определения изразяват едно
и също нещо с различни думи, а принципът
на удоволствието и първичният процес
са само две различни формулировки на
една и съща хипотеза.
Въпреки
желанието да опрости хипотезата си,
Фройд /Егеид, 1924-с/ установява, че макар
и в повечето случаи разтоварването на
подвижната психична енергия да се
съпровожда от удоволствие, а натрупването
й да засилва неудоволствието, в някои
случаи тази постановка не е валидна.
Той дори показва, че понякога е налице
точно обратното. Така например засилването
на сексуалното напре-
жение
се преживява като удоволствие.
Заключението
на Фройд е, че взаимоотношенията между
процесите на натрупване и разтоварване
на свободната нагонна енергия, от една
страна, и преживяването на удоволствие
и неудоволствие, от друга, са много
по-сложни и все още остават необяснени.
Той изказва предположението, че
определящият фактор вероятно е чес-|
отата и ритъмът на натрупването и
разтоварването на катексиса, но ме
доразвива тази идея. По-късно други
автори правят опити да разработят
приемливи хипотези за взаимоотношенията
между натрупването и освобождаването
на нагонната енергия, но нито една от
гях не получава широко признание и
поради това няма да ги разглеждаме
тук /тасоЪ8оп,
1953/.
В
резултат на това все още не можем да
формулираме принципа на удоволствието
в съответствие със съвременните
разбирания за психичната енергия. Това
налага да се придържаме към по-ранното
определение, което е формулирано на
основата на субективното преживяване
на удоволствие или неудоволствие:
психиката (или индивидът в своя психичен
живот) търси да си достави удоволствие
и да избегне неудоволствието.
Читателят
ще си спомни, че причината да обсъждаме
принципа ма удоволствието в тази глава
е, че той трябва да ни улесни да раз-Г>ерем
темата за тревожността (апх1е1у),
която
ще разгледаме сега. I
олямото
значение на принципа на удоволствието
ще се изясни в \ода на обсъждането на
тази тема.
Първоначалната
идея на Фройд е, че тревожността се
причинява от задръжка на либидото или
от несъответното му разтоварване. От
гледна точка на теорията за тревожността
няма значение дали неестественото
натрупване на либидото в психиката е
причинено от пьншни пречки, или от
вътрешни трудности, като например
несъз-навани конфликти или подтискане
на сексуалното задоволяване /Ргеий,
1985/. И в двата случая натрупаното либидо
се трансформира в тревожност. Тази
теория не обяснява1сак точно става тазич
|
рансформация, нито обяснява факторите,
които определят кога I
ова
може да се случи. Важно е да се знае, че
в тази теория терминът апхгеГу
се
отнася до патологичен вид страх, който
феноменоло-| ично е подобен на страха
от външна заплаха, но има съвсем различен
произход. Предполага се, че страхът от
външна заплаха е заучена реакция,
основана на опита, докато невротичният
тип тревож-I
юст
(апх1е(у)
е
трансформирано либидо или патологична
проява на нагонната енергия.
Така
се обяснява тревожността в психоаналитичната
теория до 1926
година. През същата година в Америка се
публикува моногра-4
фията на Фройд "Тпе ргоЬ1ет ог Агше1у"
или "1пЬ1ЪШоп, 5утр1;от апс! Агшегу"*,
както е издадена в Англия. В нея Фройд
сочи, че тревожността е основният
проблем на неврозите и предлага нова
теория за тревожността, която е
основана на структурната хипотеза и |
която ще разгледаме сега.
Най-напред
е важно да посочим, макар и мимоходом,
че има тясна връзка между темата за
„задръжката, симптома и тревожността",
т.е. втората теория за тревожността, и
двете по-ранни публикации, които
цитирахме многократно във втора и трета
глава, а именно „Отвъд принципа на
удоволствието" и „Егото и Ида".
Последните две монографии съдържат
основните идеи, които отличават
модерната психоаналитична теория от
психоанализата преди това. Тези нови
идеи са: дуалистичната теория за нагоните
и структурната хипотеза. Те предлагат
по-логичен начин за обяснение на
психичните явления и по-пълно разбиране
на сложните им взаимоотношения в
сравнение с предхождащата теория. Новите
теории също така създават възможност
за по-успешно прилагане на психоанализата
в клиничната практика. Пример за това
е развитието на психоанализата на Егото
и цялата област на Его-психологията.
Самият
Фройд написва няколко труда, в които
показва как новите теории могат да
се прилагат пълноценно за решаване на
клинични проблеми /РгеиД 1924-Ь, 1924-с,
1924-й?,
1926/.
Монографията „Потискане, симптом и
страх" е най-важната в това отношение,
защото разкрива как тези идеи могат да
се прилагат пълноценно в практиката. В
нея Фройд разработва клинично приложима
теория за тревожността въз основа на
новите открития в структурната му
хипотеза.
За
да разберем новата теория на Фройд,
трябва да ни е ясна неговата постановка,
че тревожността има биологична,
конституцио-нална основа. С други думи,
той предполага, че човешкият организъм
притежава наследствена способност да
реагира с психични и физиологични
прояви, които ние наричаме тревожност.
Фройд изтъква, че както при човека,
така и при животните тази способност
има определено значение за оцеляването
на организма, особено в неговата
„естествена" среда. Ако човешкото
същество няма защитата на родителите
си и ако не е способно да се страхува от
различни неща, то би загинало твърде
скоро.
В
теорията си за тревожността Фройд не
се опитва да изясни нито нейното естество,
нито нейния произход, а само мястото и
значението й в психичния живот на човека.
Както ще стане ясно, идеите, които Фройд
развива в „Задръжка, симптом и тревожност"
11'
откриват
отчасти и в предишните му формулировки,
но същевре-и-пно се отличават значително
от тях.
Като
пояснение трябва да кажем, че една голяма
част от първа-ш
му теория е напълно отречена. Фройд
изцяло се отказва от идеята, че
неразтовареното либидо може да се
трансформира
в
тревожност. Той предприема тази
решителна стъпка на базата на натрупания
клиничен опит и успешно доказва
валидността на новата си теория чрез
анализа на два клинични случая на детски
фобии.
В
новата си теория Фройд свързва тревожността
с така наречените „травматична
ситуация" и „ситуация на заплаха".
При травма-| нчната ситуация психиката
е завладяна от дразнители, които са I
олкова
много на брой, че тя не е в състояние
нито да ги управлява, пито да се разтовари
от тях. Фройд приема, че при всяко подобно
н нление автоматично се появява
тревожност.
Тъй
като една от функциите на Егото е да се
справя с дразнителите от външната
среда, естествено се предполага, че
травматичните ситуации се срещат
много по-често през първите месеци от
жи-иота, когато Егото е все още относително
слабо и недоразвито. I
{същност
Фройд приема, че прототипът на травматичната
ситуация е преживяването на акта на
раждането от бебето. По време на раж-чането
бебето е изложено на множество външни
дразнители и вис-церални усещания, на
които то реагира с това, което Фройд
опреде-1Я като тревожност.
Интересът
на Фройд към раждането като травматична
ситуация и придружаващата го тревожност
е главно поради възможността раждането
да се приеме за прототип на по-късни и
психологически по-важни травматични
ситуации. От своя страна раждането служи
твърде добре на новата теория. Ото Ранк
(1924) се опитва да приложи тези нови
идеи по много смел начин. Той се отклонява
от истинските намерения на Фройд и
предлага теория, която гласи, че всички
неврози могат да се сведат до травмата
от раждането и трябва да се лекуват чрез
психоаналитична реконструкция на
травмата, като на пациента се помага да
я осъзнае. Когато Ранк представя теорията
си, тя силно привлича вниманието на
психоаналитиците, но те бързо губят
интерес към нея. Сега тя е почти напълно
забравена. В монографията си Фройд
отдава голямо значение на травматичните
ситуации, които се появяват след раждането
и по-точно през ранното детство. Ето
пример за такава ситуация: новороденото
дете е чависимо от майка си не само за
задоволяване на телесните си нужди,
но също така и на инстинктите, които в
първите три месеца от живота са свързани
помежду си и детето не прави разлика
между тях. Когато пеленачето суче, то
не само задоволява глада си, а из-питва
и удоволствие от оралната стимулация,
както и от усещането, че майка му го
държи, топли и гали. Това удоволствие
или нагонно задоволяване не може да се
постигне самостоятелно от малкото дете,
докато то не достигне определена възраст.
За това то се нуждае от майката. Ако
майката отсъства, когато то изпита
нагонна нужда, която може да бъде
задоволена само чрез нея, това може да
доведе до ситуация, която Фройд нарича
травматична. Инфантилното Его е
недоразвито и неспособно да отлага
задоволяването или да подтиска нагонните
желания, вследствие на което психиката
на детето се завладява от възбудата.
Тъй като не е в състояние нито да се
справи с тази възбуда, нито да я разтовари
по адекватен начин, то реагира с
тревожност.
Важно
е да се разбере, че в посочения пример,
както и при всички останали типични
случаи от подобен характер, нахлуването
на дразнители в психиката поражда
автоматично примитивна тревожност,
която е от ендогенен
произход.
Тази автоматична тревожност се доставя
преди всичко от нагоните и Ида, поради
което понякога тя се нарича „тревожност
на Ида". Този термин почти не се
използва вече, тъй като създава
невярната представа, че тревожността
е локализирана в Ида. Идеята на Фройд,
развита в структурната теория, е, че
всички емоции са локализирани в Егото.
Според тази теория преживяването на
емоциите е функция на Егото и това се
отнася също и за тревожността.
Заблудата, че седалището на автоматично
предизвиканата тревожност е в Ида, се
дължи на факта, че през най-ранно детство
Егото още не съществува като определена
структура. Независимо от това, колкото
и да не е обособено при малките деца,
Егото е седалището на всяка проява на
тревожност.
Фройд
твърди също така, че склонността или
способността на психичния апарат да
реагира с тревожност на нахлули
дразнители, се запазва през целия живот.
С други думи, травматична ситуация в
смисъла на Фройд може да се породи във
всяка възраст. Тези ситуации обаче
са много по-чести в ранна възраст поради
това, че Егото тогава е все още недоразвито.
Колкото по-развито е Егото, толкова
по-способно е то да се справя с дразнителите
или да ги разтоварва независимо от това,
дали те идват от външната или вътрешната
среда. Трябва да запомним, че само когато
дразнителите не
могат да
се регулират или разтоварят по съответен
начин, ситуацията се превръща в травматична
и се поражда тревожност.
Ако
е вярно твърдението на Фройд, че раждането
е прототип на по-късните травматични
ситуации, тогава това преживяване е
пример за травматична ситуация в
детството, която е предизвикана от
външни дразнители. В други случаи
възбудата идва от нагоните, което
означава, че тя има ендогенен произход.
Такъв е примерът с че гето, чиято майка
отсъства и то не може да получава
удоволст-иие, поради което изпада във
възбуда.
Най-важните
травматични ситуации в началото на
живота са предизвикани от нуждите на
Ида. Фройд е убеден, че подобни ситуации
могат да се появят и по-късно в живота
на човек в случаи, които той нарича
„актуални" страхови неврози (еж.
осма
глава), при които тревожността е причинена
от завладяването на психиката от ньзбуди,
породени от енергията на сексуалния
нагон, чието разто-иарване е затруднено
от външни обстоятелства.
Това
определение на Фройд няма особено
значение, тъй като диагнозата „актуална
невроза" е твърде рядка, ако изобщо
се използва все още. Същата идея има
много по-голямо клинично значение
при така наречените травматични неврози
в късна възраст. 11ример
за това са неврозите, предизвикани при
военни сражения, които са резултат от
пренатоварване на психиката с външни
дразнители
и автоматично пораждане на страх. Фройд
изтъква тази възможност и много други
автори се съгласяват с него. Всъщност
Фройд /Ргеис1, 1926/ застъпва мнението, че
травматичните неврози не се пораждат
така лесно и че за възникването им е
необходимо „участието на глъбинните
слоеве на личността".
Идеята
на Фройд за травматичната ситуация и
за автоматичното пораждане на тревожност
съставя първата част на новата му теория
за тревожността. До този момент тя в
много отношения е близка до първата му
теория, макар че се различава съществено
от нея по въпроса за произхода на
тревожността. Читателят ще си спомни,
че в предишната теория Фройд прави
предположението, че тревожността е
резултат от трансформация на либидото,
а по-късно смята, че тя се поражда като
резултат от претоварване на психиката
с дразнения, които могат да идват
отвън или от нагоните.
Първата
част на новата теория на Фройд може да
се обобщи по следния начин:
1.
Страхът се поражда всеки път, когато
психиката се претовари от възбуди, които
тя не може да овладее, нито да разтовари.
2.
Дразнителите могат да имат както външен,
така и вътрешен произход, но най-често
идват от Ида, т.е. от нагоните.
3.
Когато в такава ситуация се появи
автоматична тревожност, тя се нарича
травматична.
4.
Прототипът на травматичните ситуации
е актът на раждане.
5.
Автоматичната тревожност е характерна
за пеленачето, тъй като неговото Его е
все още слабо и незряло. Тя обаче може
да се наблюдава и при възрастните в така
наречените случаи на актуални неврози.
Втората
част на тази теория гласи, че в процеса
на развитието детето се научава да
предвижда ситуацията на заплаха и да
реагира с тревожност, преди тя да се
превърне в травматична. Този вид реакция
Фройд нарича сигнална тревожност.
Сигналната тревожност се предизвиква
от ситуация на заплаха
или
предвиждане на опасност.
Сигналната
тревожност е функция на Егото, чиято
цел е да мобилизира всички сили под
негов контрол, за да се посрещне или
избегне надвисналата травматична
заплаха.
За
да обясни термина ситуация
на заплаха, Фройд
използва отново примера с пеленачето,
чиято майка отсъства. Читателят помни,
че когато е оставено само, детето изпитва
нужди, за чието задоволяване е
необходимо присъствието на майка му.
Ситуацията може да прерастне в травматична
и автоматично да се появи тревожност.
Фройд твърди, че след като Егото на
детето достигне определена степен
на развитие, то е в състояние да схване,
че има връзка между отсъствието на майка
му и развитието на неприятното
усещане, предизвикано от автоматично
породената тревожност. С други думи,
Егото разбира, че тревожност не се
появява
в
присъствието на майката, а само когато
майката я няма. В резултат на това Егото
възприема разделянето с майката като
„ситуация на заплаха" - опасността
се крие'в появата на неотложна нужда от
страна на Ида, за чието задоволяване се
изисква присъствието на майката; ако
тя отсъства, възниква травматична
ситуация.
Как
реагира пеленачето при ситуацията на
заплаха? Всеки, който е запознат с
поведението на малките деца, знае това.
Чрез разнообразни прояви детето се
опитва да задържи майка си, като
предизвиква нейното съчувствие или
я призовава веднага, когато тя се
отдалечи от него. Фройд насочва
вниманието си повече към онова, което
става в психиката на детето, отколкото
към поведението на Егото, целящо да
алармира околната среда, макар че и това
е важно. Фройд приема, че при ситуацията
на заплаха Егото реагира с тревожност,
която се създава активно с цел да
предупреди за опасността. Тази
тревожност Фройд нарича сигнална
тревожност.
Нека
спрем тук за момент. Как е възможно Егото
да създава активна тревожност с цел
предупреждение или с каквато и да е
друга цел? За да отговорим на този въпрос,
трябва да си припомним, че Егото е преди
всичко група от взаимозависими функции.
Вероятно в случай на заплаха някои от
тези функции, като например сетивното
възприятие, паметта и мисленето
разпознават опасността, докато други
части на Егото или негови функции
реагират с това, което се преживява като
тревожност. Въз основа на клиничните
наблюдения можем да приемем, че при
разпознаване на заплахата вероятно се
подбужда представата за травматична
ситуация, която предизвиква появата на
сигнална тревожност. Дали това
предположение е вярно или не, не можем
да кажем със сигурност, но става ясно,
че едни функции на Егото са отговорни
за откриване на опасността, докато други
реагират на нея с тревожност.
Нека
сега продължим с това, което се случва,
след като Егото разпознае ситуацията
на заплаха и реагира с тревожност. На
този етап се включва принципът на
удоволствието. Сигналната тревожност
е неприятна и колкото е по-интензивна,
толкова чувството е по-неприятно.
Предполагаме, че интензивността на
тревожност записи от това как Егото
преценява сериозността или близостта
на чаплахата. В случай на значителна
опасност очакваме, че тревожността
и неудоволствието ще бъдат много силни.
Неудоволствието автоматично включва
„всесилния" принцип на удоволствието,
как-I
о
го нарича Фройд. Функцията на принципа
на удоволствието е да подсили Егото, за
да постави то под контрол всички импулси,
идва- ' |ци от Ида, които могат да създадат
ситуация на заплаха. В примера с
детето, което е изоставено от майка си,
тези импулси могат да намерят израз в
желанието му да бъде нахранено или да
получи ласки от майка си.
Фройд
определя поредица от типични
ситуации
на заплаха, които се появяват
последователно през живота на детето.
Хронологично първата от тях е заплахата
от раздяла с човека, който е най-важният
източник за задоволяване на нуждите на
детето. В психоаналитичната литература
тази ситуация често се нарича „загуба
на обект" или „загуба на любим обект",
въпреки че на тази възраст пеленачето
не е в състояние да изрази такова сложно
чувство като любов. Следващата типична
ситуация на заплаха е загубата на
любовта на човека, от когото детето
зависи за задоволяване на нужди-ге си.
С други думи, въпреки че майката е при
детето, то се страхува, че може да
загуби любовта й. Тази ситуация се нарича
„загуба на любовта на обекта".
Следващата типична заплашителна
ситуация е различна при двата пола.
При малкото момченце опасността е от
загуба на пениса, което в психоаналитичната
литература се нарича кастрация. При
малкото момиченце опасността е от
аналогично нараняване на гениталиите.
Последната заплашителна ситуация в
този списък е изпитването на вина или
неодобрението от страна на Суперегото.
Ние
смятаме, че първата заплаха е характерна
за най-ранния стадий на развитие на
Егото, вероятно до към първата година
и по-ловина; тогава се появява и втората
заплаха. Третата се явява на преден план
след две и половина до тригодишна
възраст. Последната типична ситуация
на заплаха се наблюдава едва след
формирането на Суперегото, след
петата или шестата година. Всички тези
ситуации на заплаха продължават да
съществуват несъзнавано до края на
живота и са особено силно изразени при
невротиците. Относителното значение
на всяка от тези заплахи зависи от
личността на човека. В клиничната
практика е важно да установим главната
заплаха, от която пациентът се страхува
несъзнавано.
Твърдението
на Фройд, че тревожността е основният
проблем на психичните заболявания, се
приема от повечето психоаналитици днес.
Въпреки това трябва да напомним, че
нещата невинаги са точно така. Преди
публикацията на „Задръжка, симптом и
тревожност" психоаналитичното
мислене по отношение на неврозите както
на теория, така и на практика беше
насочено предимно към пре-образованията
на либидото и по-точно - към либидонозните
фикса-ции. Тогава, както е известно, се
е предполагало, че тревожността е либидо,
което се е трансформирало поради
невъзможност за разтоварване. Това
е поставяло либидото в центъра на
вниманието при теоретичните разсъждения
и клиницистът се е стремял да осигури
адекватното му разтоварване чрез
отстраняване на фиксациите му. Това
съвсем не означава, че днес не е важно
да се опитваме да премахнем фиксациите.
Разликата се състои в това, че днес както
клинично, така и теоретично ние
разглеждаме проблемите не само от
позицията на Ида, но и от позицията на
Егото.
От
позицията на модерната психоаналитична
литература, която подчертава значението
на тревожността за психичните
разстройства, лесно можем да изпуснем
факта, че ролята на тревожността е да
улесни Егото в дейността му да задържа
заплашителните нагонни желания и импулси
и че това е важна функция на нормалното
развитие. Функцията на тревожността
в никакъв случай не е патологична.
Точно обратното, тя е необходима за
нормалния психичен живот и за развитието.
Без нея всяка форма на възпитание би
била немислима. Индивидът ще бъде оставен
изцяло на произвола на импулсите,
постъпващи от Ида, които той ще се опитва
да задоволява поотделно или заедно
до момента, когато се стигне до травматична
ситуация и той бъде завладян от
тревожността.
Друга
особеност на сигналната тревожност е,
че тя е с много по-малка интензивност
от тревожността в травматичната ситуация.
С други думи, сигналът, който Егото се
научава да дава по време на развитието
си, е по-малко неприятен от тревожността,
която може да се появи в случай, че няма
сигнализация и се стигне до травма-
ловина;
тогава се появява и втората заплаха.
Третата се явява на преден план след
две и половина до тригодишна възраст.
Последната типична ситуация на
заплаха се наблюдава едва след формирането
на Суперегото, след петата или шестата
година. Всички тези ситуации на заплаха
продължават да съществуват несъзнавано
до края на живота и са особено силно
изразени при невротиците. Относителното
значение на всяка от тези заплахи зависи
от личността на човека. В клиничната
практика е важно да установим главната
заплаха, от която пациентът се страхува
несъзнавано.
Твърдението
на Фройд, че тревожността е основният
проблем на психичните заболявания, се
приема от повечето психоаналитици днес.
Въпреки това трябва да напомним, че
нещата невинаги са точно така. Преди
публикацията на „Задръжка, симптом и
тревожност" психоаналитичното
мислене по отношение на неврозите както
на теория, така и на практика беше
насочено предимно към пре-образованията
на либидото и по-точно - към либидонозните
фикса-ции. Тогава, както е известно, се
е предполагало, че тревожността е либидо,
което се е трансформирало поради
невъзможност за разтоварване. Това
е поставяло либидото в центъра на
вниманието при теоретичните разсъждения
и клиницистът се е стремял да осигури
адекватното му разтоварване чрез
отстраняване на фиксациите му. Това
съвсем не означава, че днес не е важно
да се опитваме да премахнем фиксациите.
Разликата се състои в това, че днес както
клинично, така и теоретично ние
разглеждаме проблемите не само от
позицията на Ида, но и от позицията на
Егото.
От
позицията на модерната психоаналитична
литература, която подчертава значението
на тревожността за психичните
разстройства, лесно можем да изпуснем
факта, че ролята на тревожността е да
улесни Егото в дейността му да задържа
заплашителните нагонни желания и импулси
и че това е важна функция на нормалното
развитие. Функцията на тревожността
в никакъв случай не е патологична.
Точно обратното, тя е необходима за
нормалния психичен живот и за развитието.
Без нея всяка форма на възпитание би
била немислима. Индивидът ще бъде оставен
изцяло на произвола на импулсите,
постъпващи от Ида, които той ще се опитва
да задоволява поотделно или заедно
до момента, когато се стигне до травматична
ситуация и той бъде завладян от
тревожността.
Друга
особеност на сигналната тревожност е,
че тя е с много по-малка интензивност
от тревожността в травматичната ситуация.
С други думи, сигналът, който Егото се
научава да дава по време на развитието
си, е по-малко неприятен от тревожността,
която може да се появи в случай, че няма
сигнализация и се стигне до травма-
тична ситуация. Сигналната тревожност
е смекчен вид тревожност. Нека сега
обобщим втората част на новата теория
за тревожността:
1.
В процеса на развитието си Егото изгражда
способност да поражда тревожност в
случай на заплаха от травматична
ситуация, а по-късно - и когато то предвижда
опасност от подобна заплаха.
2.
С помощта на принципа на удоволствието,
който се включва заедно със сигналната
тревожност, на Егото се предоставя
възможност да подтиска импулсите на
Ида в случай на ситуация на заплаха.
3.
Набор от типични ситуации на заплаха,
характерни за детството, продължават
да съществуват несъзнавано
в
една или друга степен до края на живота.
4.
Сигналната тревожност е смекчена форма
на тревожност, която играе важна роля
за нормалното развитие, като едновременно
с това тя е същата тревожност, която е
типична за психоневрозите.
По
този начин отговорихме на първия въпрос,
който си зададохме - как Егото, което
започва съществуването си като част от
Ида и като негов слуга, постепенно
надделява и до известна степен дори
става способно да управлява Ида. Сега
ще преминем към втория въпрос - как точно
Егото успява да държи под контрол
импулсите на Ида.
Когато
прецени, че импулсите, идващи от Ида,
могат да предизвикат ситуация на
заплаха, Егото им се противопоставя.
Егото подбужда тревожност, която
служи като сигнал за опасност и по този
начин привлича принципа на удоволствието
на своя страна с цел да отблъсне появата
на опасните импулси. В психоаналитичната
литература това противопоставяне
се нарича защита
или
защитна реакция на Егото. Сега нашият
въпрос може да се формулира по следния
начин: Какви са защитните реакции на
Егото срещу Ида?
Отговорът
на този въпрос е твърде лесен, макар и
прекалено общ. За тази цел Егото използва
всичко, което е на негово разположение.
Всяка нагласа, всяко възприятие,
отвличането на вниманието, подкрепянето
на друг, безопасен импулс на Ида,
неутрализирането на енергията на
опасните нагони, създаването на
идентификации, възбуждането на
фантазията - всичко това може да се
използва поотделно или в комбинации за
целите на защитата. С една дума, Егото
по всяко време използва всички процеси
от нормалното си развитие и функциониране
за защитни цели.
В
допълнение обаче към тези защитни
реакции на Егото, при които се използват
всички процеси, разгледани в предишната
глава, има и специални процеси, които
служат изключително за защитни
цели
срещу Ида. Те са наречени „защитни
механизми" от Ана Фройд /Ргеис1, А.,
1936/ и сега ще насочим вниманието си към
тях.
Всеки
опит да се направи списък на защитните
механизми ще бъде непълен, тъй като
психоаналитиците все още спорят по
въпроса кои функции на Егото трябва
да се обособят от останалите и да се
определят като специфични защитни
механизми. Тук ще дефинираме и
разгледаме тези от тях, които са широко
приети и които имат важно значение за
функционирането на психиката.
Защитният
механизъм, който е бил открит най-рано
и е обсъждан най-много в психоаналитичната
литература, е изтласкването
(герге88юп)
/Егеи<1, \9\5-Ь1.
Изтласкването
е тази дейност на Егото, чрез която то
отстранява от съзнанието нежеланите
импулси на Ида заедно с техните производни
като спомени, емоции, копнежи и фантазии.
Те изчезват от съзнанието, сякаш никога
не са съществували. От субективна
гледна точка изтласканият спомен е
забравен. Тук трябва да добавим, че не
е сигурно има ли друг вид забравяне
освен изтласкването.
Изтласкването
създава дълготрайно, дори постоянно
напрежение между Егото и Ида. Ние
предполагаме, че изтласканият материал
задържа вложената в него нагонна енергия,
която продължава да се стреми към
разтоварване, а Егото от своя страна
поддържа изтласкването с цената на
постоянен разход на определено количество
от своята психична енергия. Този разход
на енергия се нарича контракатексис,
тъй като функцията му е да се противопостави
на катексиса, т.е. на нагонната енергия,
вложена в изтласкания материал.
Балансът
между катексиса и контракатексиса
никога не е уравновесен, поради което
силите могат да наклонят в едната или
другата посока. До момента, в който
контракатексисът на Егото е по-силен
от катексиса на изтласкания материал,
изтласканият материал остава извън
съзнанието. Ако контракатексисът
отслабне, изтласканият материал може
да проникне в съзнанието или да се изяви
в определени действия от поведението
на индивида. Това означава, че процесът
на изтласкване спира да е резултатен.
Същото се получава и ако се засили
нагонният катексис на изтласкания
материал, без да се увеличи силата
на контракатексиса.
Би
било уместно сега да илюстрираме тези
възможности. Причините за намаляване
на контракатексиса на Егото могат да
бъдат различни интоксикации на мозъка
и фебрилни състояния, от които най-известно
е алкохолното опиянение. В своите
поведенчески реакции и реч пияният
човек е в състояние да прояви либидонозни
и агресивни тенденции, за които не
подозира нищо в трезво състоя-ние. Същото
се отнася и за ефекта на другите
интоксикации. Относително отслабване
на контракатексиса изглежда става често
по време на сън, което ще бъде разгледано
в седма глава. Изтласкани желания и
спомени могат да се възвърнат в съзнанието
във вид на сън, нещо, което е изключено
в будно състояние.
От
друга страна, има достатъчно основания
да приемем, че психичната енергия на
Ида се засилва по време на пубертета,
поради което успешно изтласканият
години преди това психичен материал
може частично или изцяло да си пробие
път до съзнанието. Липсата на задоволяване
увеличава силата на импулсите на Ида.
Умиращият от глад човек е в състояние
да яде всичко, дори неща, които нормално
биха предизвикали отвращение. По същия
начин и онзи, който е бил лишен от
сексуално задоволяване за дълго време,
е много по-податлив на провал в механизма
на изтласкване. Друг фактор, който
отслабва изтласкването и засилва
импулсите на Ида, е прелъстяването и
изкушението.
Трябва
също така да изясним, че когато
изтласкването отслабне или отчасти се
провали, борбата между Егото и опасните
импулси не приключва; в този случай
опасните импулси все още нямат лесен
достъп до съзнанието, нито разполагат
със съдействието на Егото за
задоволяването им. Такова развитие на
нещата, разбира се, е възможно. По време
на прехода от детството към юношеството
е необходимо - поне в условията на нашето
общество - много от изтласканите
сексуални импулси да бъдат освободени
изцяло или частично, за да позволят
на младия човек да се приспособи към
нормалните зрели полови взаимоотношения.
В някои случаи този процес тръгва в
грешна посока. Така например, когато
импулсите от Ида започнат да си прокарват
път към съзнанието и да търсят
задоволяване, Егото може отново да
реагира към тях като към заплаха и това
да отключи сигнална тревожност. Това
мобилизира нови сили и подновява защитите
срещу тези импулси, които се преживяват
като опасни и нежелани. Ако Егото успее,
то съответните защити се възстановяват
във вид на изтласкване или друг механизъм,
което от своя страна увеличава количеството
енергия, изразходвана от Егото за
поддържане на контракатексиса.
Във
връзка с нарушаването на баланса между
Егото и Ида може да се добави, че теоретично
е възможно да се постигне цялостно
изтласкване
на желанието /Ргеис!, 1924-а, 1933/, което води
до пълното му изчезване заедно със
съответния нагонен катексис или до
отклоняване на катексиса към други
психични дейности. В клиничната
практика не се наблюдава такова абсолютно
изтласкване. Практиката се занимава
със случаи, при които изтласкването е
било
неуспешно
и
е довело до психоневротични симптоми
(еж.
седма
глава). При известните досега случаи
изтласкваният материал все още е зареден
с нагонна енергия, на която се противопоставя
контракатексисът.
По
въпроса за изтласкването трябва да се
знаят две основни неща. Първо, това е
изцяло несъзнаван процес. Несъзнаван
е не само изтласканият материал, но и
действията на Егото, които извършват
изтласкването. Човек не може да осъзнае
онова, което е изтласкано, както не може
да си спомни онова, което е забравил.
Единствено достъпен за познанието му
е крайният резултат. Има и съзнавана
дейност, която наподобява изтласкването.
В психоаналитичната литература тя
се нарича потискане (зирргешоп).
Потискане
има в случаите, когато се прави опит да
бъде забравено нещо, като не се мисли
повече за него. Твърде възможно е между
потискането и изтласкването да има
преходи. Възможно е между двата процеса
да няма точно определена граница. Важното
в случая е, че когато говорим за
„изтласкване" имаме предвид, че
изтласкването на материала от
съзнанието и изграждането на постоянен
контракатексис се извършва несъзнавано.
Второто
важно нещо, което трябва да се знае, е,
че когато нещо е изтласкано, не е
достатъчно само да се каже, че то е
заставено да напусне съзнанието. Не
по-малко важно е да се разбере, че
изтласканият материал се откъсва
функционално от Егото и влиза в състава
на Ида.
Това
заключение изисква малко повече
обяснения. До този момент разгледахме
противопоставянето на Егото на импулсите
от Ида и конфликта между тях. Би звучало
безсмислено ако кажем, че изтласкването
превръща импулсите на Ида в част от Ида.
Важното е да разберем, че спомените,
фантазиите и емоциите, пряко свързани
с импулсите на Ида, съдържат много
елементи, които преди
процеса
на изтласкването са били части от Егото.
Освен това, преди изтласкването Егото
и неговите функции са обслужвали тези
импулси заедно с всички останали и
поради това импулсите на Ида са били в
хармония с действията на Егото. В процеса
на изтласкване цяла
функционална
единица се откъсва от структурата на
Егото и се присъединява към Ида. Като
се има предвид това обстоятелство, става
ясно, че в известна степен изтласкването
нарушава целостта на Егото. Всяко
изтласкване намалява обема и съответно
функционирането на Егото. От друга
страна, всяко изтласкване намалява
„силата" на Егото поради това, че то
трябва да изразходва още една част от
ограничения си запас от енергия за
поддържане на контра-катексиса.
Друг
защитен механизъм, който ще разгледаме,
е така нареченото формиране
на реакция (геасНоп /огтаНоп). При
този мехапи-п.м едното от двойка
амбивалентни чувства, например омразата,
става постоянно несъзнавано, докато
противоположното, в случая шобовта, се
засилва в съзнанието. Така на пръв поглед
изглежда, че омразата се заменя от любов,
жестокостта от нежност, неподчинението
от послушание, немарливостта от чистота
и спретнатост и |.н. В действителност
обаче изчезналата нагласа продължава
да съществува в несъзнаваното.
Склонни
сме да си представяме, че формирането
на реакция се твършва като в горепосочените
примери с отказ на индивида от неприемливите
за обществото форми на поведение в полза
на такова поведение, което задоволява
родителите и учителите му. Напълно
възможно е обаче и точно обратното. Така
например омразата може да се прояви
като формиране на реакция срещу любовта,
неподчинението може да замести
послушанието и т.н. Решаващият фактор
за формиране на реакция у всеки индивид
е въпросът: Каква е опасността според
Егото и към какво то реагира със сигнална
тревожност? Ако поради обстоятелствата
Егото се страхува от омразата и
импулсите, свързани с нея, то защитният
механизъм, наречен формиране на
реакция, поставя под контрол тези импулси
и засилва любовта. Ако страхът е от
любовта, то тогава ще се случи
I
очно
обратното.
Така
например някои хора проявяват твърде
голяма нежност към други хора и животни,
за да държат под контрол несъзнавани
садистични импулси и жестокост. Като
противоположен пример може да послужи
едно наблюдение по време на психоанализа.
Съзнаваният гняв към психоаналитика
може да е мотивиран от несъз-паваната
нужда на Егото на пациента да се отбранява
срещу чувства и фантазии, свързани
с любов към психоаналитика. Познаването
па този механизъм създава възможност
всеки път, когато наблюдаваме подобна
реакция, особено ако тя е нереалистична
и пресилена, да си задаваме въпроса
дали това силно чувство не е защита
срещу точно противоположна емоция.
Например можем да очакваме, че човек,
изцяло отдаден на пацифизъм или активен
борец за ! а щита правата на животните,
има несъзнавани жестоки и садистич-
I1
и
фантазии, които Егото му възприема като
твърде опасни.
Както
изтласкването, което присъства в повечето
(ако не във всички) защитни механизми,
така и формирането на реакция се из-вьршва
несъзнавано. И при него също можем да
дадем пример за процеси, които го
наподобяват, но се извършват съзнавано.
Това, което става несъзнавано при
формирането на реакция, прилича на
това,
което става съзнавано в главата на
лицемера, нагаждача, а в някои случаи и
на добрата домакиня. Всички те си казват:
„Ще се преструвам, че този човек ми е
приятен, въпреки че чувствата ми към
него са други, дори точно обратните".
Тук трябва да предупредим, че има
опасност от смесване на две подобни
явления. Когато този процес е съзнаван,
той е само временно нагаждане към
обстоятелствата. Истинското формиране
на реакция променя трайно Егото и
Ида почти по същия начин, както при
изтласкването.
Преди
да преминем към следващата защитна
реакция, трябва да се спрем на още едно
обстоятелство, което показва сложните
взаимоотношения на Егото и трудностите,
които не ни дават възможност да
опростим разглеждането на защитните
механизми, без да рискуваме да изпаднем
в схематизъм.
Нека
сега разгледаме случай, при който майката
на двегодишно дете ражда второ дете.
Известно е, че двегодишното дете ще
пожелае да се отърве от бебето, което
според неговите разбирания го лишава
от любовта и вниманието, които то очаква
да получи от майка си. Враждебните
чувства на детето към бебето могат да
се изразят с думи или да се проявят в
действия, които да са напълно открити
и в някои случаи дори да бъдат сериозна
заплаха за новороденото. Малкото
дете обаче открива твърде скоро, че
омразата му към бебето не се одобрява
от майка му и обикновено поради страх
да не загуби майчината обич то изгражда
защитни реакции срещу тези импулси. В
този случай Егото може да използва
процеса на изтласкване. Предполага
се, че враждебните импулси и техните
производни се изключват от съзнанието
и се изтласкват в Ида; обратният път към
съзнанието е блокиран от нормален
контрака-тексис.
Често
изчезването на враждебните импулси от
съзнанието на детето към новороденото
бебе се съпровожда с появата на различна
степен на любов към него. Тази реакция
със сигурност може да се отдаде на
защитните действия на Егото и по-точно
на формирането на реакция. В дадения
случай Егото използва вероятно два
защитни механизма срещу враждебните
импулси. То прилага не само изтласкването,
но и формирането на реакция.
Всъщност
нашият клиничен опит показва, че защитните
механизми се проявяват рядко поотделно
или дори на двойки. Напротив, много
от тях действат заедно, макар че в
отделните случаи един или два са
доминиращи.
Това
обяснение все още не изчерпва сложните
взаимоотношения в този макар и твърде
елементарен пример. Както се разбира
от поведението на детето, при изтласкването
на враждебните им-пулси то реагира така,
като че ли майката му е казала: „Няма
да те обичам, ако мразиш бебето!" И
детето си отговаря: „Аз не мразя оебето,
така че нямам основание да се страхувам,
че ще изгубя любовта ти." Фразата
„Аз не мразя бебето" е вербализация
на това, което се постига от процеса на
изтласкването. За да се избегнат
недоразуменията, ще трябва да поясним,
че такъв разговор между майката и детето
не се провежда в действителност, а че
това, което става, може да се разглежда
като резултат от провеждането на такъв
разговор. Макар и думите никога да не
са били произнесени на глас, изказаните
мисли съответстват на действията, които
се извършват в реалния свят.
Въображаемият разговор, който използвахме
по-горе, се отнася само за процеса на
изтласкването. Процесът на формиране
на реакция е също така част от детската
защита. При формирането на реакция
детето като че ли си казва: „Аз не мразя
бебето, аз го обичам!" Откъде се появява
това „аз го обичам!" Това чувство има
защитна стойност и се основава на
вътрешната логика, че е много по-трудно
да се появят враждебни чувства към
човек, към когото изпитваме обич,
отколкото към човек, който ни е
безразличен. В този смисъл много
майки не само казват на детето си „Не
трябва да мразиш бебето!", но и добавят
„Трябва да обичаш бебето!" За детето
„да се обича бебето" е гаранция за
запазване на майчината любов и води до
намаляване на страха от загубата й.
Психоаналитичният опит показва, че
двегодишното дете „обича бебето"
по много особен начин. То се отнася с
него, както се държи майка му, като
имитира нейните действия и нагласи. С
други думи, то несъзнавано се идентифицира
с майка си.
Тук
се натъкваме на неочакваното откритие,
че процесът на идентификация може да
бъде част от формирането на реакция и
вероятно необходимо условие за него.
Това поставя въпроса дали защитните
механизми могат да се разделят на два
вида: елементарни, които не могат да
се редуцират до отделни по-прости
реакции, и други, които са съставени от
няколко елементарни процеса. Това е
въпрос, който още няма еднозначен
отговор. В своя класически труд „Егото
и защитните механизми" Ана Фройд се
присъединява към тези автори, които
приемат, че основният защитен механизъм
е изтласкването, а останалите механизми
или само засилват изтласкването, или
се включват като защита само ако
изтласкването се провали. Въз основа
на изследванията си Ана Фройд предлага
генетична класификация на защитните
механизми. Това означава да се започне
с най-примитивните защитни операции и
дори с техните предшественици и да се
стигне до сравнително по-съвършените
защитни механизми. Интересното е, че
тази идея, която изглежда
толкова
стимулираща, не е подета досега, поне
ако се съди по литературата.
Нека
да се върнем сега към предположението,
че изтласкването е единственият
защитен
механизъм, а всички останали само го
подкрепят. За съжаление, все още не можем
да дадем окончателен отговор дали това
е така. Трудността идва от факта, че не
знаем специфичните черти на изтласкването
и можем да опишем само неговия краен
продукт. Резултатът от изтласкването
е „забравянето" на нещо, т.е.
отстраняването му от съзнанието. Същото
важи и за останалите защитни механизми
- отстраняване на нещо от съзнанието.
Все още не знаем със сигурност дали
крайните резултати и процесите на
отстраняване от съзнанието при другите
защитни механизми са същите или
подобни на изтласкването.
Нека
да продължим със списъка на защитните
механизми. Терминът изолация
се
използва в психоаналитичната литература
за определяне на два различни процеса,
които съвсем не си приличат, макар че и
двата са характерни за хора с натраплива
невроза. В най-общ смисъл това е процес,
който Фройд нарича изолация
на афект или изтласкване на емоция. В
тези случаи фантазията, свързана с
желанието, или съответният спомен от
миналото, си запазват достъпа до
съзнанието, докато емоцията, която
обикновено е болезнена, е отделена
от тях и не може да достигне съзнанието.
Освен това тези пациенти не са в състояние
да изпитват много и разнородни емоции.
Процесът на изтласкване на емоции
започва с отстраняване от съзнанието
на болезнени чувства и страхове, което
означава, че той действа в съгласие с
принципа на удоволствието. В повечето
случаи този процес не отива по-далеч от
това. При някои хора той се разпростира
толкова много, че накрая те загубват
способността да изпитват каквито и да
са емоции и се превръщат в нещо като
карикатура на самообладанието,
идеализирано от древните философи.
Другият
смисъл на изолацията се отнася към един
много по-рядко срещан механизъм, който
се описва от Фройд в „Задръжка, симптом
и тревожност" /Ргеид, 1926/. Той е част
от психопатологи-ята на натрапливостите.
Това е несъзнаван процес, при който една
определена мисъл се изолира в буквалния
смисъл от предхождащите я и последващите
я мисли чрез малки промеждутъци от
психичен вакуум. Чрез откъсването
на всякакви асоциативни връзки на такава
мисъл с останалия психичен живот Егото
се стреми да намали възможностите
тя да се върне обратно в съзнанието.
Мисълта става „недосегаема".
Както
вече казахме, тези два вида изолация са
характерни за
иатрапливите
състояния. Друг защитен механизъм,
типично свързван с този синдром, е
отменянето
(ипйот%). Той
се отнася за действия, целящи да отменят
въображаемото зло, което човек си
представя, че е причинил като следствие
от своите желания, които могат да бъдат
не само сексуални, но и агресивни и да
стане така, сякаш злото никога не се е
случило. Така например малкото дете,
което изпитва страх поради враждебните
си чувства към своето братче или към
родителите си, може да реагира по следния
начин: отначало то удря обекта, когото
мрази, а след това го целува. Второто
действие цели да отмени
първото.
Не е трудно да се забележат подобни
прояви както при по-големите деца, така
и при възрастните. В много случаи
ритуалите както при децата, така и при
възрастните съдържат елементи, които
могат да се обяснят на тази основа,
а именно, че те съзнавано или не се
опитват да отменят ефекта на определени
импулси, идващи от Ида, които Егото счита
за опасни. В някои случаи, като в посочения
по-горе, смисълът на ритуала е явен.
Той дори може да е напълно съзнаван.
Най-често обаче смисълът на отменянето
не може да се разбере лесно, тъй като е
изопачен и замаскиран, преди да е бил
допуснат до съзнанието. Важното тук е,
че идеята за отменянето има магически
смисъл и вероятно произхожда от
ранните години на детството, когато в
психичния живот преобладават
магическите идеи.
Друг
важен защитен механизъм е отричането
(йета1). Ана
Фройд /Ргеш1, А., 1936/ използва този термин,
за да опише отричането на неприятни
факти от външната действителност чрез
фантазиране или действия. Така
например малкото момченце, което се
страхува от баща си, може да заяви, че
то е най-силният мъж на земята или че
е шампион по борба и гордо да се разхожда
из къщата, накичено със спортни медали.
В този случай детето отрича дребния
си ръст и слабостта си в сравнение с
баща си. Фактите от действителността
са отхвърлени и заменени с фантазия и
поведение, което задоволява желанието
на детето да превъзхожда баща си
физически.
Някои
автори използват термина отричане
за
определяне на отношението към факти от
вътрешните преживявания. В този смисъл
„отричането" в горния пример се
отнася до страха на детето. Използването
на „отричането" в такъв смисъл не е
подходящо, тъй като го приближава до
термина потискане,
който
вече определихме, или в известен
смисъл го представя като началото на
изтласкване. Истинският смисъл на
„отричането" се отнася до блокирането
на определени впечатления от външния
свят. Дори и да не са напълно отречени
от съзнанието, на тях се отделя толкова
малко вни-мание, че болезненото чувство
от тяхното възприемане се свежда почти
до нула.
Друго
недоразумение, което се поражда при
разискването на термина отричане,
се
дължи на факта, че самата природа на
защитите е да „отрече" съществуването
на нещо, като не го допусне в съзнанието.
При всяка защитна операция Идът казва
„да" , а Егото казва „не". Оттук се
прави заключението, че механизмът,
определен от Ана Фройд като отричане
чрез фантазия, е част от всички защитни
механизми. Тези твърдения не изглеждат
оправдани.
Можем
също така да добавим, че отричането е
близко до някои елементи на играта и
мечтаенето и играе важна роля до края
на живота ни. Идеята за активната
почивка като средство за бягство от
грижите и всекидневните неприятности
е близка до функциите на защитната
реакция отричане.
Следващият
механизъм, който ще разгледаме, се нарича
проекция (рщесНоп).
Той
се изразява в това, че личността приписва
собствените си желания и импулси на
хора и неодушевени предмети от външния
свят. Типичен пример е психичноболният,
който проектира своите агресивни
импулси във външния свят, вследствие
на което вярва, че той самият е жертва
и е преследван от ФБР, от комунистите
или от съседите си. За такъв човек ще
кажем, че страда от параноидна психоза.
Важно
е да се отбележи, че проекцията, която
играе такава важна роля при параноидната
психоза, се открива и в психиката на
психично нормални хора. От
психоаналитичния опит се знае, че много
хора приписват собствени неприемливи
желания и импулси, от които искат да
се отърват, на други хора, както това
става при проекцията. Такъв човек
сякаш несъзнавано си казва: „Не съм аз
този, който изпитва това лошо и опасно
желание, а той\"
Психоанализата
показва, че престъпленията и пороците,
които приписваме на нашите врагове
по време на война, предразсъдъците,
които проявяваме към чужденци и
непознати хора, както и към хора с
различен цвят на кожата, суеверията и
религиозните вярвания, са често напълно
или отчасти продукт на несъзнаваното
проектиране на собствени желания и
импулси.
От
казаното следва, че ако проекцията се
използва широко като защитен механизъм
от един възрастен човек, неговата
възможност да възприема действителността
ще бъде сериозно увредена, или с други
думи, способността на Егото за отчитане
на реалността ще бъде нарушена. Същото
се отнася и за използването на отричането
като защитна реакция по-късно в живота.
Проекцията
е защитен механизъм, който играе важна
роля в
нормалното
детство. Малкото дете съвсем естествено
приписва на хората, животните и предметите
своите чувства и реакции, дори когато
не трябва да се бори срещу тези чувства
и реакции. Тенденцията за освобождаване
от нежелани импулси и действия чрез
приписването им на други хора е ясна
още в началото на живота. Много често
когато детето е укорявано или обвинявано
в лоша постъпка, то заявява, че не то,
а друго дете, най-често въображаемо, е
направило пакостта. Възрастните хора
са склонни да приемат подобни извинения
като съзнавана лъжа, но от изследванията
на детската психика се оказва, че малките
деца наистина преживяват проекциите
си като истина и очакват родителите им
да мислят като тях.
Ето
още едно предположение за произхода на
проекцията. Някои автори /81аегске,
1920; уап ОрЬиузеп, 1920; Аг1о\у, 1949/ смятат,
че психологическият механизъм, при
който мисли и желания се отделят от
психиката на индивида и се проектират
върху външния свят, е изграден върху
модела на дефекацията - преживяване,
което е познато на детето от най-ранното
му детство. Психоаналитичните изследвания
показват, че малкото дете преживява
фекалиите като част от собственото си
тяло. Когато човек използва проекцията
като защитен механизъм, той като че ли
се опитва да се освободи от нежелателен
психичен материал, както се освобождава
от фека-лии.
Друг
вид защитна реакция е насочването на
инстинктивния импулс към себе си,
или по-кратко казано, насочване
срещу себе си (Шгтщ а§атх1 (Не хе1/). За
да стане ясно какво точно имаме предвид,
ще посочим пример с деца, тъй като този
механизъм, както и проекцията и отричането,
се наблюдава най-лесно в тяхното
поведение. Когато детето е ядосано
на някого, но същевременно се страхува
да прояви яростта си, то може да удари
или нарани себе си. Този механизъм, както
и проекцията, играе важна роля в
нормалното психологическо развитие.
Той често се придружава от не-съзнавана
идентификация с обекта, към когото е
насочен импулсът. В дадения пример
детето като
че ли си
казва: „Аз съм този човек и по този
начин ще
го ударя".
Читателят
ще си спомни, че в трета глава разгледахме
по-подробно процеса на идентификация.
Там го определихме като един от главните
фактори за развитието на Егото.
Идентификацията може също така да се
използва и за защитни цели, но засега
няма единно мнение дали трябва да се
включи в списъка на защитните механизми,
или да се разглежда предимно като една
от основните тенденции на Егото,
която в определени случаи може да се
използва за защитни цели. В тази
връзка ще повторим вече казаното в
началото
на
дискусията за защитните механизми, а
именно, че Егото е в състояние да
използва за защита всичко,
което
е на негово разположение, и което
може да му помогне да намали или избегне
заплахата, породена от нежелателните
нагонни импулси.
Като
защитна функция идентификацията
наподобява физиологичния модел на
храненето и поглъщането. Това означава,
че този, който използва идентификацията,
несъзнавано си представя, че поглъща
или е погълнат от личността, с която се
идентифицира. Тази фантазия е точно
обратната на механизма на проекцията,
която, както си спомняме, следва модела
на дефекацията.
Термините
интроекция
(Шго]есНоп) и
инкорпориране
(тсогро-гайоп), които
се срещат в литературата, означават
несъзнавана фантазия за свързване
с друг обект чрез механизма на поглъщане.
Някои автори се опитват да разграничат
смисъла на тези два термина, но в
най-общата им употреба те са обикновено
синоними на идентификацията*
Друг
механизъм, който заема твърде важно
място между защитните операции на
Егото, е регресьт.
Въпреки
огромното му значение за защитата, той,
както и идентификацията, вероятно е
много по-обща функция, а не само защитна
реакция. Ние предполагаме, че
тенденцията към регрес е основна
характерна черта на на-гонния живот и
като такава тя беше описана във втора
глава. Защитната роля на регреса е
най-силно изразена по време на фалич-ната
фаза на нагонното развитие. Така например,
за да избегне страха, породен от фаличните
желания, човек може изцяло или частично
да се върне обратно в развитието си,
т.е. да регресира до нуждите и удоволствията
на по-ранни фази, като например аналната
и оралната. Нагонният регрес е най-често
частичен, а не пълен. В някои случаи той
е в състояние да потуши конфликта между
Егото и Ида в полза на Егото и от това
да настъпи сравнително стабилно психично
равновесие, което се базира на
обстоятелството, че пред-фаличните
нагонни желания заменят до голяма степен
опасните фалични импулси. В други случаи
регресът не успява да осигури защитната
функция и вместо да настъпи спокойствие,
се появява нов конфликт, този път на
предфалично ниво. При тежко психично-болни
най-често се наблюдава висока степен
на нагонен регрес, без да се разреши
вътрешният конфликт в полза на Егото.
Често
регресът на нагонния живот се придружава
от различен
но
степен обрат в развитието и функциите
на Егото. Ако такъв регрес на Егото
е силно изразен и продължава в по-късните
години на живота, той почти винаги е
израз на патология.
С
това се изчерпва списъкът на защитните
механизми, които са: изтласкване,
формиране на реакция, изолация на афект,
изолация в тесния смисъл на думата,
отменяне, отричане, проекция, насочване
срещу себе си, идентификация или
интроекция и регрес. Всички
те могат да се открият както в нормалното
психическо развитие, така и при болестни
състояния.
Близък
до тези механизми, но в известна степен
различен, е механизмът, който Фройд
/Ргеис1, 1905-Ь/ нарича сублимация.
В
началото сублимацията се разглежда
като проява на нормалната психика в
противовес на защитните механизми,
считани по онова време преди всичко за
прояви на нарушената психика. Днес можем
да заявим, че сублимацията е една от
формите на нормалното функциониране
на Егото. Както вече подчертахме в трета
глава, а също така и тук, Егото функционира
по такъв начин, че да осигури максимално
задоволяване на нагоните в зависимост
от възможностите на външната действителност.
Можем да илюстрираме сублимацията с
примера за малкото дете, което иска да
играе с изпражненията си. Това негово
желание не е приемливо за обществото,
за родителите и възпитателите му.
Най-често детето се отказва от изпражненията
и ги заменя с игра на месене на питки от
кал. По-късно моделирането с глина
или пластелин може да замени играта с
кал и в някои случаи, след време, детето
може да стане скулптор любител или дори
професионалист. Психоанализата показва,
че всички тези суб-станции-заместители
дават възможност за известно задоволяване
на първоначалния импулс за игра с
изпражнения. Във всеки отделен случай
първоначалният импулс е модифициран
по такъв начин, че да бъде приет и одобрен
от обществото. От друга страна,
първоначалното желание на човека,
който започва да се занимава със
скулптура, става несъзнавано. Не по-малко
важен е фактът, че за разлика от
първоначалното детско желание при тези
заместителни дейности вторичният процес
играе решаваща роля. Първоначалното
желание се открива още по-трудно при
хора, които вместо да станат скулптори,
се изявяват като специалисти по
паразитните заболявания на чревния
тракт, например.
Сублимацията
е всъщност вид заместително действие,
което следва изискванията на външната
среда и е в състояние да доставя до
голяма степен несъзнавано задоволяване
на нагонен дериват, който е невъзможно
да се задоволи в истинския си вид. В
посочените примери играта с кал,
моделирането, скулптурата и изследването
на
чревните паразити са форми на сублимация,
задоволяващи желанието да се играе
с изпражнения. От друга страна е ясно,
че това са нормални прояви, съответствуващи
на отделни фази на нормалното развитие
и функциониране на Егото, целящи да
задоволят най-ефективно изискванията
на Ида в съответствие с условията на
външната среда.